Monday, July 23, 2012

Diari ramadhan terakhir




Tik Tik Tik Tik...masa penulisan 7.12 pagi.baru selesai solat subuh di Bertam..masa sememangnya pantas berlalu..seakan-akan terbang melintasi menggunakan pecutan kuasa kuda..aduh..metafora la sangat kan...lama tak update blog ini..sebenarnya bukan tak nak update blog tapi idea dah kering kontang...penulisan cerpen dah lama berjalan tapi rasa macam tak berpenghujung la pulak...dari entry separuh tak siap ke entry baru pulak...sabar ye cik cerpen..nanti-nanti jer la aku tengok balik...

Masa penulisan entry neyh..penulis  baru menghabiskan alam persekolahan degree.suka cket panggil sekolah-sekolah ni..rasa macam muda sekejap..
err..okai dah tua rasanye...heee

sobs..rindu..sekejap jer dah habis diploma..pejam mata kejap,lepas tuh bukak mata terus habis degree....life is like chipsmore..jangan bukak-bukak mata terus penulis dukung baby,pegang botol susu sudah..hew hew..FAKTA:masa tak mengejar sesiapa,masa akan sentiasa berjalan dan berlari meninggalkan masa-masa lalu yang kita lalui..

Suatu ketika dahulu, blog ini dijadikan tempat luahan perasaan tapi masa,zaman dan pemikiran mungkin sudah berubah.entry yang lama tidak akan dihapuskan.TIDAK SEKALI..biarlah aku sendiri yang melihat kematangan otak sendri dari segi penulisan..walaupun entry sebelumnya kosong tetapi mungkin ianya boleh dijadikan sandaran kepada entry-entry yang bakal menyusul tak lama lagi...penulis berfikiran biarlah update blog dan memenuhkan ruangan maya ini dengan penulisan yang memberikan idea dan input yang lebih bermanfaat dan bukanlah hanya sekadar luahan perasaan..

Mesti pembaca yang terbaca menyoal...eh,kenapa tajuk diari ramadhan terakhir?...ni kena mengena dengan wasiat terakhir penulis ker?.(sob menitis air mata sebentar...haha.over kan)..

OH TIDAK!!!...sebenarnya entri ramadhan terakhir ini akhirnya last entry penulis di dalam bulan ramadhan pada tahun ini..mungkin penulis akan update blog selepas habis ber-ramdahan...itu aje yer...insyaallah penulis akan menghabiskan ramadhan kali ini dengan bermusafir di tempat yang lebih tenang dan tenteram...moga-moga impian dan harapan penulis untuk berpuasa dan bertalaqqi di tempat ilmuan ini dipermudahkan...amin..


Di pagi yang hening sambil menjamu halwa telinga yang dialunkan irama Maher Zain,penulis berfikir hari-hari yang bakal menjelma bagaikan bertahun lamanya..kata orang, habis degree bagaikan pertama kali disapa zaman kemerdekaan tapi hati ini kian sayu mengenangkan zaman pembelajaran di universti yang kian berlalu..aku cuba berusaha melapangkan dada tetapi entah mengapa terasa sebak dan air mata kian berderai bila mengenangkan zaman ini yang bakal berlalu..

"bagiku,mungkin ilmu ini belum penuh didada, kali ini aku nekad mungkin bukan lagi ilmu dunia yang ingin aku kejar, ilmu akhirat bagaikan ternanti-nanti untuk mengisi kekosongan di jiwa ini"

..aku masih ternanti-nanti sesi takruf bersama akhwat-akhwat bersama-sama di dalam ruangan masjid..bagiku jika kita boleh bersembang di dalam facebook berjam lamanya, update twitter 24/7 tetapi kenapa tidak berbincang soal  perjuangan dan sanubari islam..begitu halus peperangan pada zaman sekarang..bukan lagi perjuangan menggunakan senjata dan peluru, tapi perjuangan menyemai dan mematri nur islam di dalam hati..aku sedar aku masih terpinga-pinga, masih bertatih tetapi tatihku ini biarlah sehingga berjalan dan berlari untuk perjuangan di jalan Illahi.

di waktu yang lain...

"mama, kalau ada orang  nak pinang acik macam mana mama"?..
tiba-tiba pertanyaan yang bermain-main di minda  menerjah di bibir mulutku..

Pinang acik?..maksud acik..ada orang perempuan nak pinang anak lelaki mama?
erm, mama rasa tak salah sebab tak menyalahi dan melanggar hukum pun, cuma sekarang ni mungkin kita tertakluk dengan adat. kalau acik nak tau benda ni lebih lanjut, tanya je la dengan ustaz azhar idrus tuh..hehe

"tapi ada ker orang nak pinang anak mama ni?..subhananallah,anak mama dah besar..tiba-tiba ckp pasal pinang meminang ni....anak mama dah sampai seru".?

"tak lah mama,cuma sejak kebelakangan nih anak mama ni rasa ada orang jeling-jeling".hehehe..

"anak mama memang camtu,gatal nak kawen dah.umur da umur 24 kan.da tua la kata.kan.hahaha..da lah..mama nak masak nih, tolong potongkan bawang nih, jangan lupa blender skali taw..nasib mama ada anak  lelaki yang suka masuk dapur nih"...malam ni kita makan nasi ayam penyet, tapi bukan beli.anak mama yang kena masak tau..

perbualan aku dengan mama terhenti sebegitu...mungkin nada ini mama merasakan aku bergurau tapi pertanyaan ini sememangya serius..

......................................................

aku hanya sesorang akhwat.tidak punya banyak harta.tidak juga dari paras rupa...tapi bagiku...aku bersyukur kerana Allah masih menyempurnakan aku dengan dua kaki,tangan dan segala. Aku masih seorang lelaki yang punya harga diri, tidak ada cacat cela nya, masih berjalan menggunakan kaki, masih mempunyai sepasang telinga yang tidak pekak dan tuli, masih mempunyai lidah yang petah berkata- kata dan yang penting Allah sentiasa di sisi.. Ya Allah syukur Alhamdullillah..

Jalanku kini sedang menuju Illahi, bukanlah sehebat seorang ustaz mahupun segagah Imam muda, seperkasa al-fatih tapi aku aku menggagahi diri ini kerana mengetahui hidup ini bukan sekadar duniawi tapi lebih dari itu iaitu kehidupan ukhrawi...doa kan aku agar sentiasa istiqamah..

Mama..bukan lah pinangan untuk ikatan tali perkahwinan..............................................

sebenarnya yang achik maksudkan pinangan itu adalah pinangan dari Allah..jemputan illahi..mungkin pertanyaan itu ditanya selepas aku hadir ke sebuah majilis ilmu...ustaz ada menyatakan,jika kita ditumbuhi uban, sakit kaki, makan ubat,kerap sakit...

ini merupakan tanda bahawa Malaikat maut menyapa kita dan bertanya: Assalamualaikum..are you ready?..apakah kita bersedia untuk menjawab jawapan di kubur nanti..apakah amalan kita utuh dan membolehkan malaikat mungkar dan nangkir mendapat jawapan kerana yang menjawab semua persoalan bukanlah diri ini tetapi amalan yang ukuh dan terpatri di dalam diri...

terfikir sejenak..masih belum terlambat kah..?
jawapannya mudah...masih belum...

biarlah lambat asalkan belum terlewat...bak kata orang putih better late than never.....


mungkin ini adalah coretan terakhir..mana tahu kan...
andai hari ini penghujung bagi hayat ku

"maafkan aku untuk segalanya"
"andai ada kertelanjuran daripada ku, tegur dan pimpin lah daku"

jangan biarkan diri ini dalam kesesatan selamanya...


Ya Allah, Jadikanlah Amal Kami Sebagai Amalan Terbaik Untuk Penutup Hidup Kami, Jadikanlah Umur Kami  Sebagai Hari Yang Dipenuhi Ilmu Untuk Syurgawi. Dan Jadikanlah Hari Yang Bakal Mendatang Sebagai Hari Terbaik Untuk Kami Menjumpaimu.. 



Yang Benar,

Ahmad Luttfi
aka pena blog
-mr.cinderella- 







No comments:

Post a Comment