Saturday, November 26, 2011

Whatever in mind- Bidadari Itu Kamu



Soalan demi soalan menerjah diriku.."kapan bila lagi mas jodohnya"?..(nak je aku kapankan sape yg tanye kapan bila punya jodoh)...hal yang sama menerjah diriku oleh teman lama yang mengenali diriku...soalan yang mudah tapi gagal dijawab...puas aku bertanya akal ku.."mengapa".."dimana"..."siapa"....kesemua persoalan seakan-akan bermain di dalam pemikiran aku.

Umurku hampir mencecah 24 tahun tapi enggak bisa berbicara tentang jodoh bila teman nanya..waduh2...gi mana ya..umur hanyalah sekadar angka ye...semestinya ramai yang berpikiran umur sebegini, kita haruslah mempunyai pilihan hati atau dengan kata lain pendamping...kadang-kadang nak je pikir tapi i'm happy right now...its not i'm proud to be single..single is not the status that we can proud of..sigh..not this question again..

Aku enggak mungkin bersama dengan cewek yang bukannya pilihan hati..tambah-tambah lagi dengan orang yang enggak gue cintai...mungkin rasa cinta,sayang telah pudar dari hati sanubari aku ataupun masih keliru dengan bayang-bayang kekasih seterusnya...barangkali masih lagi bertanya "benarkah pilihan aku kali ini"...Hurm...barangkali oh barangkali..Ya Allah, jangan biar kan ini semua terjadi..aku bermunajat kepada mu Ya Allah, biarlah kali ini walaupun bukan yang pertama, tapi terakhir bagi diriku..bagiku, aku menikmati hidup ini walaupun tiada berteman, aku masih punyai keluarga dan rakan..tapi jauh dari sudut hati kau juga ingin juga bahagia seperti mereka..

Kali ini bukan yang pertama, tapi susah benar nak belajar mencintai..hati yang kian rapuh?..mungkin...serapuh mana hati ini, ku harapkan biarlah jodoh ini datang dari Rabbul Izzati......kenyataannya ialah hidup ini adalah penuh dengan pilihan....pilihan hati atau pilihan peribadi?...Alangkah bahagianya jika kita berjumpa dengan seseorang yang kita cintai untuk dijadikan pilihan hati sterusnya teman senikah yang halalan toyyiba..hati kian berbunga, tapi persoalan adakah ini benar-benar bunga menjadi pilihan diriku, aku tidak ingin keputusan yang dibuat kali ini salah..aduh..gi mana ya?...aku menginginkan sebuah persahabatan seterusnya dijamin dengan sebuah ikatan yang sah..."yes, i do"..with a simple word we become together..dengan hati yang tulus ikhlas dia menerima ku..melihatnya setiap pagi saat bangun pagi dan mensyukurinya sebagai satu anugerah - *aduh, sadarkan aku dari lamunan ini...
Mama pernah bilang "Jangan pernah menuntut kesempurnaan dari seseorang, karena kita sendiri juga tidak sempurna"..adakah ini yang aku cari selama ini?.."oh tidak"...ini bukan yang ku cari di dalam hidup ini..nak je aku jerit kuat-kuat pada sesiapa yang cakap aku memilih-milih..aku hanya mencari seseorang yang sempurna menurut aku...sempurna bagiku bukanlah sama ertinya dengan kesempurnaan menurut orang lain...dan selama ini perjalanan ku turut dimeriahi oleh seseorang yang bernama wanita yang dianggap sempurna...tapi kesempurnaan yang dijangka itu bukanlah kebahagiaan yang selamanya..bergoyang diri seketika di kala kejadian itu.tapi permulaan kisah sedih bukan lah pengakhiran yang aku inginkan lantas aku bangkit dan terus bangkit dari kekalalahan yang aku temui ..teringat aku akan pepatah "langit tidak akan selamanya cerah, hujan x semestinya renyai"...eh,peribahasa ke tu?...jap..ah...abaikan pepatah pepatung itu..bagiku kesepurnaan bagiku adalah seseorang yang boleh mengirimkan seribu kupu-kupu di dalam perutku ketika bertemu..waduh, kapan bilanya chemistry ini akan berlaku?..mana mungkin satu kali dalam seribu tahun..
Kisah yang terjadi membuatkan aku lebih berhati-hati dengan setiap pengenalan yang baru..obses?..ya,mungkin perkataan yang sesuai..obses untuk mencari lebih daripada itu....tapi semakin lama mencari, semakin aku mendalami erti kekecewaan..kerana semakin kita mencari kesempurnaan, kesempurnaan akan lebih jauh dari kita...ibarat mencari seseorang di tengah-tengah kota yang sesak*peribahasa ke laut lagi...hanya diri ku yang akan menjadi penawar dan racun pada kali ini..
Aku masih berfikir akan kata-kata mama.."Jangan pernah menuntut kesempurnaan dari seseorang, karena kita sendiri juga tidak sempurna".mungkin benar kata-kata mama..tidak ada manusia yang sempurna, kesempurnaan itu milik Allah. Aku juga seringkali merenungkan kata-kata ini "

"Jangan terlalu mencari kesempurnaan kerana jika kita terlalu mencari kesempurnaan,

kita akan kehilangan kesempurnaan yang telah kita miliki sebelum ini.”


terima pasangan dengan seadanya..kesempurnaan akan terbit dari hati yang jujur dan menjadikan pasangan kita nampak sempurna di mata kita..tapi seringkali aku berperang dengan perasaanku ini " hati ini telah dimiliki, mana mungkin ianya akan dimiliki kembali"..oh stupid pemikiran..."eh hati, kau kena engat sayang kepada orang yang sayang kan kau"..kebiasaannya, persoalan dan perperangan ini akan berlegar dalam pemikiran di waktu senggang ku.
Ya Allah Ya Rabbul izzati
tetapkan hatiku....jika dia memang yang terbaik untukku di dunia dan akhirat tunjukkanlah padaku...
Ya Allah yang maha mengetahui,
jika dia memang untukku, tumbuhkanlah kembali rasa cinta yang pernah mati dalam hatiku...
Ya Allah Ya Allah...
tetapkanlah hatiku untuk melupakan dia yang telah pergi..matikan perasaanku kepadanya...Ya Allah berikanlah aku kekuatan untuk tetap ikhlas..


Mama, kali ini aku akan berikan jawapan kepada persoalan ku sendiri..aku sememangnya berharap akan menemukan jawapan tetapi hanya masa akan menentukan. Masa akan mengubat dan mengubah segalanya..aku ingin sekali melafazkan perkataan ini "mama, saya da jumpa penerang hati saya"..


Gadis: "Mama, nama saya 14 patah huruf"...seharusnya menjadi teka teki bagi ku..adakah kenyataan atau khanyalan...


P/s:nukilan adalah bersandarkan pemikiran dan bacaan..bukanlah datang dari pengalaman semata-mata..

gue baru aja pulang dari indonesia,seharusnya tulisan punyai unsur2 bandoeng van java..:P


Sincerely,

Mr.cinderella




7 comments:

  1. >.<
    CINTA itu persahabatan..
    jika tidak bersahabat baik
    bagaimana boleh saling mencintai
    Tanpa persahabatan tiadanya Cinta..

    (sepintas lalu)
    wajah itu,
    bkan sempurna yang didamba,
    biar redup dipandang mata,
    selayaknya buat diriku jua.

    hati itu,
    bukan hendaknya buatku spenuh jiwa,
    sekadar secebis kasih yang aku pinta,
    tempat menumpang kasih yang lara.

    ....selamat bertemu jodoh....hihi

    ReplyDelete
  2. cepat atau lambat..itu sudah pasti strategi Allah yang Maha Esa..
    kesabaran yang dikelok bersama mnjadi aras keindhan bidadari yang akan menemani abg di sisi selamanya..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq amy..kesabaran tu kan satu hikmah..abg tggu amy ja jemput p kenduri..=)

      Delete
  3. seriously baru nak tanye why dalam indon. hahaha. untunglaaaa baru balik from indon. berjalan eh. btw kapan ya mau ada jodohnya? kihkihkih

    ReplyDelete
  4. jodoh ko ade dah, cuma Allah belum nak tunjuk kat ko lagi. Dia suruh ko hidup single dulu. sampai masa, bertemanla nanti inshaAllah.

    ps! jgn lupa anta kad nnt. xpun pos kat aq nasi minyak ko =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..xpe la fiq..x risau pown..insyaallah..Allah the best planners..erm,jgn ckp pasal nasi minyak..ko dulu aku rasa..hehe

      Delete