Tuesday, April 24, 2012

AKU DAMBA CINTA YANG HALAL


CINTA HARAM HALAL.


"Selagi masih belum Halal kita masih punyai jarak"

Masalah hati sering dikaitkan dengan remaja..remaja yang di mana hidup di dunia yg penuh fasyar dan mungkar..

Bila berbicarakan tentang hati, saya teringang-ngiyang di fikiran akan penulisan Hanan Umairah yang merujuk kepada Ayat Baqarah 216:

" Jika kita merampas sesuatu nikmat sebelum tiba  masa yang sepatutnya, kita tidak akan merasa nikmatnya apabila masanya telah tiba"..
Kenyataan ini benar kerana apabila kita menikmati cinta sebelum ikatan pernikahan, maka kita tidak akan merasa perkara yang sama selepas pernikahan. Amalkan cinta yang halal dan asbab itu kamu akan merasa kemanisan dan ketulusan sebuah ikatan perkahwinan.

Memang tidak dinafikan cinta adalah keindahan, ianya hanya menjadi indah jika cinta itu halal dan jika sekiranya kita merasakan cinta itu indah apabila bercouple,maka keindahan itulah yang dibuaikan dan dialunkan oleh nafsu dan tipu daya syaitan.

"Tawanlah hati sebelum kita menjadi tawanan"
Mengapa kita sering memikirkan hal cinta?
Ianya adalah fitrah manusia kasih dan mengasihani tetapi janganlah dijadikan alasan untuk terjebak di alam couple yang lebih melalaikan..pemikiran sebegini biasa berlaku apabila kita meningkat remaja, walhal pada masa dan ketika penulis menulis coretan ini, jiwa bergelora dan meruntun apabila melihat ramai yang sedang "berbahagia"..akan tetapi aku yakin Allah sedang merencanakan sesuatu di dalam perjalanan hidup aku supaya hidup ini di jalan diredhai..

"Dunia ini diibaratkan seperti ladang dan kita( manusia ) sebagai petani dan di akhiratlah kita akan mengutip hasil nya"

Perasaan cinta bukanlah asing dalam diri manusia, semuanya pasti akan merasa tetapi apa yang membezakan ialah bagaimana menangani cinta..cinta secara halal mahupun cinta yang haram?..

KUNCIKAN PERASAAN...

perasaan ini pernah wujud dalam diri ini muncul secara tiba-tiba.normal kan..biarlah ku kuncikan perasaan ini terlebih dahulu..pernah ku baca jika kita mencintai seseorang biarlah kita mencintai nya secara diam,jika dia adalah jodoh kita..Allah akan merencanakan dia untuk kita..tetapi jika tidak,dia bukan lah milik kita..aku khuatir jika cinta dan rindu ini melebihi cinta ku kepada Illahi...bukan cinta berbicara melalui tutur dan kata tetapi biarlah cinta yang akan ku dapat itu adalah cinta yang nurani yang bersaksi dan berpaksikan ijab dan qabul.

Aku yakin sejauh mana pun aku merentasi, sekuat mana pun dia berlari dan gunung mana pun kami mendaki..jika dia adalah jodoh ku..kita akan bertemu jua wahai si bidadari..

Aku mengerti hidup ini lebih bererti dengan kurniaan dari Illahi..aku berdoa agar hati ini tidak mudah rapuh tika berpaling ke arah duniawi..perlu diingatkan dunia kita cari, akhirat kita berlari...
Biarlah aku menempuhi cinta ini bila aku lebih memahami cinta kepada Illahi.

Jika benar tiada jodoh,aku sering mengingatkan diri ini :
"patah tumbuh hilang berganti".Yang penting Allah sentiasa di sisi..


Cinta boleh menjadi adalah satu keindahan,
yang bisa menjadi kan mawar menjadi duri,

Cinta adalah satu anugerah,
jangan mengubah menjadi fitnah,

Cinta adalah muhibbah.
jangan ditukar menjadi musibah.

"Aku menyintaimu kerana AGAMA yang ada padamu, jika kau hilangkan
agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu." -Imam Nawawi

Yang Benar,
Ahmad Luttfi









5 comments: